onsdag 13 juli 2011

DAG 04

VAD BJUDER JAG PÅ FÖR MAT?

Givetvis lagar jag den själv, jag tycker faktiskt om att laga mat och kan tänka mig att det blir speciellt roligt om jag får gäster dessutom! Min specialitet just nu är en slags wook gryta. Den måste innehålla kyckling, men på senare tid har jag börjat ha i bacon också. Stek dessa, krydda sedan med salt, grillkrydda och chilipulver. Tillsätt därefter frysta wookgrönsaker, när den har tinat och blivit mjuk brukar jag ha i majs för att ge maten en viss sötma. Krydda mer för att ge maten en perfekt smak. Ha sedan i en matsked honung, detta kommer givetvis ge allt en starkare söt smak. När köttet och grönsakerna har fått suga i sig honungen en kort stund så är det dags att ha i kokos mjölken. Sänk värmen till låg och låt det stå och puttra en stund. Vill man att grytan ska vara lite mer tjock och inte lika rinnig så kan man ha i crème freiche, men jag råder att inte ha i för mycket då den verkliga smaken kan försvinna då!

Själv föredrar jag att lägga upp maten i djupa skålar, men man kan givetvis göra precis hur man vill. Som pricken över i:et så går det bra att strö lite cashewnötter på toppen! Man kan självklart göra detta med antingen nudlar eller jasminris, men jag tycker det räcker med bara grytan. Detta är även mer utav en helgmiddag, men vill man så kan man äta den när helst man vill. Det passar även väldigt bra till hösten eller vintern!

Man, I should have my own cooking show!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar